Futura från Tomahawk Design

Vi har diskuterat med Amir om val av flygplan, i vanliga fall brukar man försöka att hitta det biligaste möjliga kärran man gillar eller köpa en som är "bra deal", sen fyller man på allt som behövs och konstaterar att det inte blev "billigt" i alla fall.

Så vi beslutade att ändra  denna "konsumtion" beteende och istället hitta än kärra som man vill ha och som flyger BRA. Jag anser fortfarande att Kineser saknar en del grundläggande kunskap som Europeiska tillverkare har vad det gäller design, flygegenskaper, kvalitén på kärror däremot är vissa Kinesiska tillverkare rätt bra,( Skymaster, Feibao)

Tomahawk Design är den bästa Tyska tillverkaren och vi har hört en hel del om Futura och dess flygegenskaper. Så vi valde att satsa på Futura.

Jag bygger den lilla Futuran som är ny för 2011, med läng på ca 2,1m och tomvikt på ca 10kg. Så klart med Hawk Turbin i och som vanligt vill jag ha mera drag så jag stoppar in en 190R .

Amir bygger den större maskinen som är ca 2,7 meter lång och ska väga runt 15 kg. I den ska det också sitta en Hawk 190R.

Nu har äntligen min Futura kommit, Vi valde att maskin med original ställ och original tank. Utloppsrör ska designas speciellt för turbin / plan kombination för att få optimal verkningsgrad.

Kärran hommer välpackad i en låda 2,2m lång med volym på ca 0,5m2.

Här är lite bilder på ställ och kärra. Ställen är extemt välgjorga , funktionen lär vara bra och gräsfält kommer inte vara några problem.

Ställ till Futura

hjul

Nosställ

Här är styrningen till noshjulet

styrning noshjul

Bränsletanken är extremt lätt, volym 2,8L

tank

Här är första bildena på Futuran, som kommer helt vit.

Futura med Daniel bredvidFutura från sidan

Här vägt allt och kärran väger ca 4,1 kg ställen väger ca 1,2kg. Slutvikten bör hamna runt 11kg tom , är nyfiken hur det kommer att stämma.

Nu har bygget forstkridit en hel del :o) PÅ dett hela passade allt som det skulle inga konstigheter upptäcktes.